ال کارنیتین یک مشتق اسید آمینه طبیعی است که اغلب بصورت مکمل های خوراکی مصرف می شود. این ماده یک مکمل غذایی و مغذی می باشد. ال کارنیتین با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول های بدن شما نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می کند. میتوکندری ها بعنوان موتور در سلول های بدن شما عمل می کنند و این چربی ها را میسوزانند تا انرژی قابل استفاده برای بدن ایجاد شود. 

بدن انسان میتواند ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین بسازد و برای اینکه بتواند این ماده مغذی را به میزان کافی تولید کند به مقادیر زیادی از ویتامین c نیاز دارد. علاوه بر ال کارنیتینی که توسط بدن خودتان تولید می شود، شما میتوانید مقادیری از آن را با مصرف محصولات حیوانی ای مانند گوشت و ماهی بدست آورید. 

توجه داشته باشید که وگان ها و یا افرادی که گیاهخوار هستند و یا دسته ای از افراد که دارای مشکلات ژنتیکی خاصی هستند ممکن است با کمبود این ماده مغذی در بدن خود مواجه شوند.

ال کارنیتین شکل فعال بیولوژیکی کارنیتین در بدن شماست که در غذاها و بیشتر مکمل ها نیز یافت می شود. حدود 98 درصد از ذخایر ال کارنیتین بدن شما در ماهیچه ها و مقادیر کمی در کبد و خون وجود دارد. ال کارنیتین با تاثیری که بر عملکرد میتوکندری میگذارد و همچنین نقش کلیدی ای در بیماری و طی شدن روند پیری ایفا می کند. تحقیقات جدیدتر درباره مزایای بالقوه ال کارنیتین نشان داده است که این ماده مغذی بربهبود  بیماری های قلبی و مغزی تاثیر خوبی میگذارد. 

نقش ال کارنیتین در کاهش وزن

ممکن است تصور کنید به علت نقشی که ال کارنیتین در چرخه میتوکندری دارد میتواند به انتقال بیشتر اسیدهای چرب کمک کند و انرژی را بسوزاند و در نهایت باعث کاهش وزن شود با این حال با وجود پیچیدگی های بسیاری که بدن انسان دارد طبق مطالعات انجام شده ال کارنیتین تاثیر چشمگیری در کاهش وزن و چربی سوزی ندارد.

تاثیر ال کارنیتین بر عملکرد مغز

با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده است که ال کارنیتین میتواند به جلوگیری از زوال عقل مرتبط با کهولت سن کمک کند و همچنین تاثیر مثبتی بر بهبود کیفیت یادگیری در افراد می گذارد. 

مصرف روزانه ال کارنیتین باعث معکوس کردن روند کاهش عملکرد مغز مرتبط با آلزایمر و سایر بیماری های مغزی در افراد می شود. در برخی موارد نشان داده شده است که این ماده مغذی میتواند حتی  از مغز شما دربرابر آسیب  های سلولی محافظت کند. 

تاثیر ال کارنیتین بر عملکرد قلب و عروق

بررسی ها نشان میدهد که مصرف مداوم ال کارنیتین میتواند باعث کاهش فشارخون  و فرایند های التهابی مربوط به بیماری های قلبی شود. همچنین مصرف ال کارنیتین باعث بهبود وضعیت افراد مبتلا به بیماری های عروق کرونر و نارسایی های مزمن قلب می شود. همچنین طبق نتایج بدست آمده از مطالعات افرادی که در طول یک سال مداوما ال کارنیتین مصرف می کردند نسبت به سایرین کمتر دچار نارسایی های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن شدند.

تاثیر ال کارنیتین بر فعالیت های ورزشی

ال کارنیتین اکسیژن عضلانی مورد نیاز بدن شما را تامین می کند  و همچنین باعث افزایش جریان خون و تولید اسید نیتریک می شود و به همین ترتیب ناراحتی و خستگی پس از تمرین های ورزشی را کاهش میدهد. این ماده مغذی تولید گلبول های قرمز را در بدن شما افزایش میدهد و به همین ترتیب اکسیژن رسانی به عضلات به میزان کافی صورت میگیرد.

تاثیر ال کارنیتین بر درمان سرطان

گاها درمان های انتخابی برای بیماری سرطان مانند شیمی درمانی باعث کاهش سطح ال کارنیتین در بدن فرد می شود . در این مواقع مصرف مکمل های ال کارنیتین باعث کاهش علائم خستگی و ضعف در افراد می شود. امروزه محققان در حال یافتن راهی برای استفاده از ال کارنیتین برای جلوگیری از آسیب  بافتی در افراد تحت شیمی درمانی هستند. 

تاثیر ال کارنیتین بر بیماری های کبد و کلیه

از انجایی که کلیه ها و کبد به ایجاد و استفاده از ال کارنیتین کمک می کند، بیماری در این اندام ها و یا نارسایی در این اندام ها میتواند به کمبود ال کارنیتین در بدن بیانجامد . در این مواقع پزشکان مکمل ال کارنیتین را برای حمایت از عملکرد کبد و کلیه تجویز میکنند.

عوارض جانبی و دوز مصرفی مناسب ال کارنیتین

برای اکثر افراد، مصرف روزانه 2 گرم یا کمتر از ال کارنیتین بی خطر و عاری از هرگونه عارضه می باشد. 

از عوارض جانبی احتمالی ال کارنیتین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

حالت تهوع خفیف

استفراغ

اسهال

ناراحتی معده و احساس درد

بعضی از افراد ممکن است از بوی بد بدن که مشابه بوی ماهی است شکایت کنند. 

مکمل های ال کارنیتین ممکن است با برخی از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد تشنج تداخل داشته باشند پس بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش سطح تری متیل آمین ان اکسیداز (TMAO) خون در طول زمان: افزایش این ترکیب در خون شما میتواند خطر آترو اسکروز که بیماری ای است که باعث انسداد شریان های خونی میشود را افزایش دهد. 

منابع غذایی دارای ال کارنیتین

شما میتوانید با خوردن گوشت و ماهی مقادیر کمی از ال کارنیتین مورد نیاز در رژیم غذایی خود را به دست بیاورید. بهترین منابع غذایی حاوی ال کارنیتین عبارتند از:

گوشت گاو: حاوی 81 میلی گرم ال کارنیتین در هر 85 گرم می باشد.

گوشت ماهی: حاوی5 میلی گرم ال کارنیتین در هر 85 گرم می باشد.

گوشت مرغ: حاوی 3میلی گرم ال کارنیتین در هر 85 گرم می باشد

شیر: حاوی 8 میلی گرم ال کارنیتین در هر 227 میلی لیتر می باشد. 

همچنین خوب است بدانید که منابع غذایی ال کارنیتین نسبت به مکمل های موجود در بازار جذب بهتری در بدن دارند بطوریکه طبق مطالعات جذب ال کارنیتین وقتی از راه غذا وارد بدن شود 57 تا 84 درصد می باشد و زمانی که از راه مکمل های دارویی وارد بدن شود این عدد به 14 تا 18 درصد میرسد. و همانطور که قبل تر ذکر شد بدن شما هم میتواند این ماده مغذی را به طور طبیعی از آمینو اسید های مختلف بسازد. 

دوز دارویی استاندارد ال کارنیتین

دوز استاندارد ال کارنیتین 500-2000 میلی گرم در روز میباشد. 

منابع:

://www.healthline.com/nutrition/l-carnitine#bottom-line

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-020-00377-2

https://www.medicalnewstoday.com/articles/l-carnitine