کاراگینان یک کربوهیدرات(پلی ساکارید) طبیعی است که از نوعی جلبک قرمز به دست آمده. نام کاراگینان از گونه جلبک  Chondrus crispus  گرفته شده است. کاراگینان از گذشته های بسیار دور در ایرلند بعنوان یک درمان خانگی برای سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شده است. این جلبک در سواحل آمریکای شمالی و اروپا می روید. کاراگینان در انواع کاربرد های تجاری مثل ژل ها، غلیظ کننده ها بویژه در محصولات غذایی و سس ها و همچنین کاربرد های دارویی و پزشکی استفاده میشود. جلبک یوتا کاراگینان تکثیر سارس کووید ۲ و انواع گوناگون آن آلفا،بتا،گاما و دلتا مهار می‌کند .
همه گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان گسترش می یابد.و همچنان یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود .
ناکارآمدی واکسن کمبود عرضه و… باعث می‌شود که نوع جدیدی از ویروس ظهور بکند که ممکن است خطرناک تر باشد بنابراین ما باید به فکر گزینه های دیگر برای پیشگیری از ویروس باشیم 
در این پژوهش اثر ضد ویروسی جلبک یوتا،لامبدا،کاپا کاراگینان (نوعی پلی ساکارید سولفاته می‌باشد ) که از جلبک قرمز دریایی استخراج شده ،روی سارس کووید ۲ بررسی شده است .
کاراگینان به عنوان بخشی از اسپری های بینی و دهانی مورد استفاده قرار گرفته که می‌تواند به عنوان خط اول دفاع برای مهار عفونت و جلوگیری از انتقال سارس کووید۲ در نظر گرفته شده است .
هر ۳ نوع کاراگینان خاصیت ضد ویروسی دارند و یوتا کاراگینان ممکن است در پیشگیری و درمان عفونت های ناشی از سارس کووید ۲ موثر باشد
 سارس کووید ۲ متعلق به جنس بتا کرونا ویروس هست که ارتباط نزدیکی با سارس کووید ۲ دارد .
هر ۲ ویروس از طریق پروتئین به یک آنزیم متصل می‌شود و سپس از این طریق می توانند وارد ویروس شوند .
ویروس های تنفسی عمدتا از طریق حفرت بینی وارد بدن می‌شوند که علاوه بر بینی سایر قسمت های دستگاه تنفسی را آلوده می‌کنند.
ویروس ها از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات تنفسی ،ذرات معلق هوا و یا به طور غیر مستقیم از طریق سطوح آلوده منتقل می‌شوند .
از زمان شیوع بیماری کرونا چندین ماده طبیعی برای اثرات بالقوه در برابر سارس کووید ۲ آزمایش شدند .
از جمله کاراگینان که یک پلیمر سولفاته با وزن مولکولی زیاد که از جلبک قرمز دریایی استخراج می‌شود .از کاراگینان در صنایع مختلف مثل آرایشی بهداشتی ،غذایی و… استفاده می‌شود که مجوز بهداشتی هم دارد.
۳شکل اصلی کاراگینان که به صورت تجاری هم استفاده می‌شود
 فعالیت ضد ویروسی یوتا کاراگینان در برابر انواع ویروس های تنفسی ثابت شده است 
همچنین یوتا از تکثیر سارس کووید ۲ جلوگیری می‌کند .
علاوه بر آن درمان عفونت ویروسی تنفسی با اسپری بینی حاوی یوتا کاراگینان با آزمایش روی ۶۰۰ کودک و بزرگسال مبتلا به عفونت دیده شده که باعث کاهش شدت و طول درمان شده بود .
در این پژوهش برای اولین بار نشان داده شده که کاراگینان ها نه تنها در برابر نوع سارس کووید ۲ و وهان بلکه در برابر آلفا ،بتا،گاما و دلتا فعالیت ضد ویروسی دارند .این اثر برای همه انواع کاراگینان ثابت شده است که البته نوع یوتا موثر تربن آن ها می‌باشد 
طبق تحقیقات یوتا کاراگینان در مقایسه با لامبدا و کاپا کاراگینان حداقل ۱۰ برابر کارایی بالاتری دارد 
جالب توجه است که یک فعالیت ضد ویروسی هم افزایی با استفاده از کاراگینان و ماده طبیعی دیگر به نام لکتین گریفیتسین علیه شبه ویروس سارس کووید ۲ دیده شده است 
انجمن بهداشت بیمارستانی آلمان و اتریش استفاده از یوتا کاراگینان در پیشگیری از کووید ۱۹ پیشنهاد می‌کنند اسپری کلداماریس تروت و کلداماریس پلاس حاوی کاراگینان هستند.
نتایج حاصل از آزمایشات نشان داده که یوتا کاراگینان قوی ترین کاهش دهنده عفونت ویروسی انسانی است که می‌تواند حتی باعث کاهش تکثیر ویروس هپاتیت Aشود
کاراگینان هیچ مسمومیت ایمنی ایجاد نمیکند و از آن جایی که یک پلی ساکارید سولفاته می‌باشد وارد سلول های انسان نمی‌شود .
تابه حال هیچ عدم تحمل موضعی در اثر استفاده از یوتا کاراگینان دیده نشده است. ظرفیت ویروس کشی کاراگینان از طریق مهار چسبندگی ویروس به سلول میزبان است و گونه یوتا کاراگینان فعالیت آنتی ویروسی قوی ای را در شرایط آزمایشگاهی از خود نشان داد و توانست همانند سازی هرپس سیمپلکس و رینوویروس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما دانشمندان بر این باورند که مصرف مقادیر کم کاراگینان تاثیری بر روی معده ندارد ولی آب بیشتری را به روده میرساند و به نوعی در ترکیبات خوراکی، یک ملین شناخته میشود.
 لازم به ذکر است این پژوهش حاصل همکاری ۳ موسسه از جمله موسسه ویروس شناسی FAUآلمان ،موسسه ویروس شناسی مولکولی در آلمان و بیمارستان دانشگاه ویروس شناسی پزشکی Tübingenآلمان می‌باشد.

کاراگینان ممکن است با یکسری دارو ها تداخل داشته باشد درنتیجه نباید همراه آنها مصرف شود مثل دارو های ضدفشارخون و داروهایی که باعث کاهش سرعت انعقاد خون میشوند. نکته مهمی که درباره این ماده وجود دارد این است که دانشمندان در تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده اند که مقادیر بالای کاراگینان میتواند باعث بروز سرطان کولون و مشکلات گوارشی شود اما هنوز مدرک قطعی ای دال بر اثبات یا رد این ادعا وجود ندارد.