هنگام برخورد با مردم و حضور در اجتماع، آراستگی و ظاهر موهای شما میتواند یکی از کلیدی ترین نکات در برقراری ارتباط با دیگران به حساب بیاید. آرایش موی شما میتواند شما را انسانی شاداب، سرحال، منم و یا برعکس شلخته و بی حوصله نشان بدهد. شما به عنوان زن یا مرد شایسته است که با توجه به جنس موی شما( چرب یا خشک یا معمولی بودن) راهکار هایی را برای حفظ و بهبود سلامت موهای خود بدانید.

بنابراین داشتن یک برنامه روتین مراقبتی از موهایتان میتواند کمک بسزایی در این موضوع به شما بکند. در ادامه قصد داریم چندین راهکار برای حفظ سلامت و مراقبت از موهایتان را به شما ارائه کنیم:

1. نحوه مراقبت از موهای نازک و شکننده: 

تعداد زیادی از خانم ها و حتی آقایان از داشتن موهای سر نازک و شکننده شکایت میکنند اما تعداد کمی به سراغ درمان و یافتن راه حل برای این مشکل میروند. باید بدانید که استفاده از نرم کننده های سنگین مو در این موقعیت، فقط موهای شما را آسیب پذیرتر میکند. بهترین راه حل برای درمان این مشکل استفاده از محصولات دارای سیلیکون مانند دایمیتیکون یا سیکلومیتیکون میباشد. دایمیتیکون یکی از انواع سیلیکون میباشد که در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. این دارو برای سلامت پوست و مو بسیار مفید میباشد چراکه میتواند باعث افزایش طول عمر و بهبود موهای نازک و شکننده که بسیار آسیب پذیر هستند شود. این محصول همچنین برای جلوگیری از ریزش مو هم استفاده میشود. داروهای سیکلومیتیکون و دایمیتیکون ، موهای سر شما را با یک لایه نازک میپوشانند و باعث ایجاد  موهای پرتری میشود که حتی ظاهر چربی هم ندارند. سیلیکون ها حتی پس از شست و شو و آبکشی نیز بر روی موها باقی میمانند. 

2. مصرف ماهی و محصولات دریایی و آجیل برای داشتن موهایی سالم تر

غذاهایی که برای داشتن بدنی سالم و بهبود سلامت جسمی شما مفید هستند، باعث تقویت سلامت موها نیز میشوند. مصرف ماهی سالمون و انواع اجیل ها به داشتن موهایی سالم تر و قوی تر کمک میکند. پروتئین و چربی امگا3 کمک شایانی به تقویت پوست سر شما میکند. تحقیقات زیادی برای اثبات تاثیر امگا 3 بر تقویت رشد و ضخامت موها انجام شده است. این تحقیقات نشان داده اند که مصرف امگا 3 بر مرحله رشد فعال موها تاثیر مثبتی میگذارد. همچنین مصرف سبزیجات برگ دار، لوبیا، هویج نیز برای سلامت موها مفید هستند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که باید مراقب رژیم های مد روز باشید. این رژیم ها با هدف کاهش سریع وزن باعث کاهش دریافت مواد مغذی توسط موها و در نتیجه ایجاد ریزش مو و آسیب به موهای سر شما میشوند. این رژیم ها بدن شما را از دریافت مواد مغذی محروم کرده که همین موضوع باعث ریزش و شکنندگی موهای سر میشود. 

3. برای داشتن موهایی درخشنده تر، با آب ولرم استحمام کنید:

استفاده از آب داغ هنگام استحمام میتواند چربی ها  محافظی که بر سطح موهای سر شما وجود دارند را ازبین ببرد . این چربی ها در حالت عادی بعنوان یک حالت دهنده طبیعی به موی سر عمل میکنند. پس استفاده از آب داغ حین استحمام میتواند درخشندگی موهای سر شما را ازبین ببرد. استفاده از آب ولرم حین شست و شو و استفاده از شامپو میتواند از این موضوع جلوگیری کند.

4. مراقبت از انتهای ساقه مو ها بوسیله پروتئین 

اگر فردی هستید که مکررا موهای خود را با ابزار های داغی مانند سشوار و اتوی مو حالت میدهید یا زیاد از رنگ مو استفاده میکنید و یا از دکلره ها استفاده میکنید این موارد میتوانند آسیب شدیدی به لایه بیرونی موهای شما وارد کنند. درنتیجه باعث دوشاخه شدن انتهای موها یا همان موخوره میشوند. خوشبختانه امروزه محصولات زیادی برای مراقبت از موها و کمک به ترمیم موهای اسیب دیده وجود دارد. این مواد نرم کننده هایی حاوی مقادیر بالایی از پروتئین هستند که در ساقه موها فرو میروند و انتها های شکافته شده موها را ترمیم میکنند. تاثیر این درمان تا استحمام بعدی ادامه دارد بنابراین باید مداوما از این محصولات استفاده کنید.

5. شوره سر را با روغن درمان نکنید:

با وجود پوسته های ریز در لابلای موی سر شما، شوره سر به هیچ عنوان ناشی از پوست خشک سر نیست. این موضوع یک اختلال پوستی جزئی در پوست سر است که استفاده از روغن ها بر روست سر میتواند شوره سر را بدتر کند. بهترین راه درمان شوره سر استفاده از شامپو های مخصوص این بیماری میباشد که حاوی داروهایی مناسب این بیماری میباشند. حتما برای انتخاب بهترین نوع شامپو با توجه به نوع موهایتان با یک فرد متخصص مشورت کنید. به یاد داشته باشید که این شامپو ها حداقل پنج دقیقه باید بر پوست سر باقی بمانند و سپس ابکشی شوند. 

6. از استفاده از سشوار های داغ و قوی بپرهیزید:

سعی کنید همیشه از دمای معتدل سشوار برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید چراکه دمای بسیار بالا میتواند برای موهای شما بسیار آسیب زننده باشد. همچنین بررسی های عینی نشان داده است که استفاده از سشوار ها قوی تر نسبت به سشوار هایی با قدرت معمولی تفاوت چندانی در مدت زمان حالت دهی و خشک کردن موهای شما با یکدیگر ندارند. 

7. از برس کشیدن خیلی زیاد برای جلوگیری از ریزش موها بپرهیزید:

به هیچ وجه به توصیه های قدیمی که میگویند هرچه بیشتر درطول روز موهای خود راشانه کنید موهای پرپشت تری خواهید داشت توجه نکنید . برس کشیدن زیاد موهای شما را ازبین میبرد . ریزش مو تا حدی برای همه افراد طبیعی است برای مثال تقریبا اکثر افراد در طول روز بین 50- 100 تار مو از دست میدهند. رشد موها در این مرحله متوقف شده و به مرحله استراحت رسیده اند. برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها سعی کنید از برس هایی استفاده کنید که نوکشان حالت توپی شکل دارد و به یاد داشته باشید که هرگز موهای خیس را شانه نکنید چراکه این کار باعث ریزش بیشتر موها میشود. 

8. از بستن محکم موهایتان بپرهیزید

استفاده از استایل دم اسبی برای موها بهترین راه برای به نمایش گذاشتن زیبایی موهایتان به شمار میرود اما به یاد داشته باشید که محکم بستن موها سر میتواند باعث شکسته شدن و آسیب به ساقه موهایتان شود. سعی کنید در طول روز موهای خود را برای مدتی باز بگذارید. اگر از اکستنشن های سنگین استفاده میکنید هر سه ماه به موهای خود استراحت دهید.

9. اجازه ندهید برند های مختلف جیب شما را خالی کنند:

بسیاری از بررسی ها نشان داده که محصولات مراقبت از موی برند های معروف هیچ تاثیر برتری نسبت به برند های ارزان قیمت تر از خود نشان نداده اند بنابراین هنگام خرید محصول مورد نظر در مرحله اول نوع موهایتان برای مثال چرب یا خشک و معمولی بودن را در نظر بگیرید و به سایر ویژگی های محصول مانند اینکه مناسب موهای رنگ شده نیز هست یا خیر توجه کنید.

10. از رنگ موهای ملایم برای پوشاندن موهای سفید خود استفاده کنید

با افزایش سن نه تنها موهای ما سفید میشود بلکه سرعت رشد آنها کاهش یافته و از نظر سلامتی ضعیف تر نیز میشوند پس به یاد داشته باشید که استفاده از رنگ موها قوی شیمیایی باعث رسیدن اسیب شدید به موهای شما میشود. 

11. شانه را از موهای فر خود دور نگه دارید:

موهای فر بیشتر از سایر انواع موها دچار خشکی و شکستگی میشوند. استفاده از نرم کننده های قوی و شانه کردن موها پس از استفاده از نرم کننده در حمام میتواند به این مشکل کمک کند. به یاد داشته باشید که برای موهای فر از نرم کننده ها و صاف کننده های مو بیش از اندازه استفاده نکنید چراکه باعث رسیدن آسیب جدی به موها میشود.

منابع:

 WWW.Webmed.com

www.aad.org