اسید لینولئیک رایج تریم اسید چرب امگا 6 است که به مقدار فراوان در روغن های گیاهی یافت می شود؛اسید لینولئیک کنژوگه یا همان سی ال ای (CLA)  در غذاها و بطور طبیعی در فراورده های لبنی یافت می شود. 28 شکل مختلف از سی ال ای وجود دارد. تفاوات این فرم ها در این است که پیوند های دوگانه در آنها به روش های مختلفی مرتب شده اند. میزان سی ال ای در گوشت گاو و لبنیات امروزی به علت تغییر در شیوه تغذیه گاوداری ها بسیار کاهش پیدا کرده است؛ به همین دلیل دانشمندان راه هایی را برای سنتز این ماده از منابع دیگر مثل روغن آفتابگردان کشف کرده اند.مهم است که به خاطر داشته باشید که همین موضوع کوچک میتواند دنیایی از تغییرات را در سلول ما ایجاد کند. سی ال ای در اصل نوعی اسید چرب غیراشباع امگا 6 است. به عبارت دیگر، از نظر فنی یک چربی ترانس است اما نوعی از چربی ترانس است که در بسیاری از غذاهای سالم یافت می شود. مطالعات نشان میدهد مصرف چربی های ترانس صنعتی برخلاف چربی های ترانس طبیعی مثل سی ال ای هنگامی که بیش از حد نرمال مصرف شوند، میتواند مضرباشد.

منابع غذایی اصلی حاوی سی ال ای:

گوشت، شیر، نشخوارکنندگانی مثل بز، گاو و گوسفند حاوی سی ال ای می باشند. مقدار کمی سی ال ای در این غذاها بسته به آنچه حیوانات خورده اند بسیار متفاوت است. بعنوان مثال محتوای سی ال ای در گوشت گاو و لبنیات گاوهای علف خوار 300 تا 500 درصد بیشتر از گاوهای تغذیه شده با غلات است. اکثر مردان در حال حاضر مقدار سی ال ای را از طریق رژیم غذایی دریافت می کنند. میانگین مصرف این ماده حدود 151 میلی گرم در روز برای زنان و 212 میلی گر م در روز برای آقایان می باشد.

به خاطر داشته باشید که سی ال ای که در مکمل ها پیدا میکنید از غذاهای طبیعی مشتق نمی شوند، بلکه از طریق تغییر شیمیایی اسید لینولئیک موجود در روغن های گیاهی ساخته می شوند.

یک توضیح برای تنوع فعالیت های بیولوژیکی سی ال ای این است که مخلوطی از ایزومر های مختلف است.اگرچه تعدادی از ایزومر های سی ال ای در مواد غذایی یافت می شود اما تمرکز اصلی تحقیقات بر روی دو ایزومر اصلی trans-9 و trans-11 است. این ایزومر های سی ال ای بیشتر در گوشت گاو، شیر و محصولات لبنی یافت می شود.

عوامل سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی بر ایجاد بسیاری از بیماری ها تاثیر می گذارد. در دهه 1970، دانشمندان شروع به جستجوی مواد سرطان زا و جهش زا در غذاها کردند تا شاید بتوانند از این دانش برای کمک به پیشگیری سرطان استفاده کنند. محققان و متخصصان تغذیه پس از بررسی هایی دریافتند که عصاره گوشت گاو حاوی ترکیبیست که دارای فعالیت ضد جهش زایی بود. این ترکیب بر اساس شباهت ساختاری با اسید لینولئیک  سی ال ای نامگذاری شد .تحقیقات بیشتر نشان داد که سی ال ای سرطان زایی را مهار می کند. همچنین علاوه بر فعالیت ضد سرطانی، سی ال ای طیف وسیعی از فعالیت های مفید بیولوژیکی را نشان داده است مثل: کاهش شدت اترواسکلروز، کاهش اثرات نامطلوب تحریکات ایمنی، ارتقای رشد، کاهش چربی بدن.

تاثیر مصرف CLA بر کاهش وزن:

با افزایش میزان چاقی در جهان علاقه به مصرف سی ال ای به عنوان یک درمان بالقوه برای کاهش وزن افزایش پیدا کرده است. در واقع این دارو ممکن است یکی از جامع ترین و کامل ترین مکمل های کاهش وزن مورد مطالعه در جهان باشد. مکمل CLA در جوامع ورزشی و بدنسازی به عنوان مکمل مناسب در عضله سازی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند انرژی و استقامت را افزایش داده و همچنین چربی سوزی انجام دهد. طبق مطالعات مشخص شد که این دارو از روش های مختلفی چربی بدن را کاهش می دهد مثل:

چربی سوزی را افزایش میدهد.

مصرف غذا را کاهش میدهد.

تولید چربی را مهار میکند.

تجزیه چربی را افزایش میدهد.

برخی مطالعات نشان داده اند که سی ال ای ممکن است با کاهش چربی بدن و افزایش توده عضلانی منجر به بهبود یافتن ترکیب بدن شود.

با توجه به مقالات مختلف، سی ال ای می تواند باعث کاهش میانگین چربی حدود صد گرم در هفته برای حدود شش ماه شد.

به طور کلی مزایای سی ال ای شامل موارد زیر می باشد:

کمک کننده به کاهش وزن

کنترل قند خون:

نگه داشتن قند خون در یک محدوده طبیعی برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 بسیار مهم است. فواید سی ال ای بر قند خون طی مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. عماکرد سی ال ای بر قند خون بدین صورت است که گلوکز ناشتا را کاهش داده و تحمل آن را افزایش میدهد و نهایتا متابولیسم گلیکولیپید را بهبود میبخشد.البته به یاد داشته باشید که مکمل سی ال ای نمیتواند درمان قطعی برای دیابت به حساب بیاید و بیشتر در امر پیشگیری کارآمد است و برای مبارزه با بیماری دیابت مصرف  داروهای مرتبط با آن بیماری ضروری است.

سلامت سیستم ایمنی:

به حداکثر رساندن سلامت سیستم ایمنی موضوعی مهم برای تمامی افراد است چراکه فردی که سیستم ایمنی قوی داشته باشد کمتر بیمار می شود و درنتیجه کیفیت زندگی بالاتری خواهد داشت. نشان داده شده است که سی ال ای پاسخ ایمنی بدن را تقویت می کند و همچنین خواص ضد التهابی را ارائه میدهد که کاهنده التهاب است.

سلامت قلب و عروق:

آترواسکلروز یا تصلب شرایین زمانی است که پلاک در رگ ها ایجاد می شود.این یک عامل خطر برای بیماران قلبی حساب می شود. یک مطالعه نشان داده است که مصرف CLA می تواند از تصلب شرایین جلوگیری کند اما هنوز تحقیقات بیشتری درحال انجام در این زمینه است.

دوز مصرفی مناسب :

اکثر بررسی ها دوز مناسب سی ال ای را بین 3.2 تا 6.4 گرم در روز بیان می کنند. طبق نتایج یک تحقیق، برای کاهش وزن، مصرف روزانه 3 گرم سی ال ای در روز ضروریست. دوزهای حداکثر 6 گرمی در روز بی خطر در نظر گرفته می شوند.

عوارض احتمالی مصرف سی ال ای (CLA):

مکمل های اسید لینولئیک کنژوگه در صورت مصرف معمولا بی خطر در نظر گرفته می شوند.اما برخی افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی از جمله ناراحتی معده، اسهال، حالت تهوع، خستگی، سردرد و کمردرد را تجربه کنند.

اسید لینولئیک کنژوگه (سی ال ای) ممکن است لخته شدن خون را کند کند و به نوعی فرانید انعقاد را کند پیش ببرد.مصرف مکمل های CLA همراه یک ضد انعقاد مثل رقیق کننده های خون و یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدیNSAID میتواند این آثار را بیشتر کرده و منجربه کبودی و خونریزی شوند.

تداخلات دارویی سی ال ای  عبارتند از:

ایبوپروفن

ناپروکسن

آسپرین

ادویل

وارفارین

دالتپارین

انوکسپارین

پلاویکس

 دیکلوفناک

اگر تصمیم به استفاده از مکمل های سی ال ای دارید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا خطرات و مزایای بالقوه درمان را درک کنید. بویژه زمانی که دیابت دارید .در مواردی از این قبیل، CLA ممکن است به جای سود ضرر داشته باشد و به بدن شما آسیب وارد کند.

منابع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996906001980?casa_token=_fUeCU2pNUAAAAAA:rNHlqMEUtoWbbmW4TY2ACCyJIp_qriCNNINVuwVd6c0Qm6acBfKLq_wznLlxZsB75rlde7c

https://www.healthline.com/nutrition/conjugated-linoleic-acid#side-effects

https://www.verywellfit.com/does-cla-work-for-weight-loss-90047

https://aocs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1007/s11745-003-1129-2