ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی یک ویروس عفونی مقاربتی و بیماری زای شایع در سطح جهان است. این ویروس از طریق تماس جنسی به واسطه تماس پوست به پوست منتقل می شود. HPV  از خانواده ویروس های دارای DNA بدون پوشش می باشد. این ویروس بر اساس توانایی ایجاد بیماری در بافت های مختلف بدن به انواع پوششی و مخاطی دسته بندی می شود و می تواند اپی تلیوم سنگفرشی ناحیه تولید مثل مانند مقعد و همچنین مخاط حنجره و لوزه های را آلوده کند.این بیماری توسط تماس جنسی و از طریق تمام نقاط تحت تماس منتقل می شود. در موارد بسیاری افراد پس از ابتلا به عفونت ناشی از سویه خاصی از این ویروس بهبود پیدا می کنندو میزان بروز و انتقال HPV بدون توجه به وضعیت اجتماعی-اقتصادی و موقعیت جغرافیایی ، در هر دوجنس زن و مرد برابر می باشد. HPV بر حسب نوع می تواند باعث ایجاد ضایعات خوش خیمی مانند زگیل یا پاپیلوم شود و یا در نوع بدخیم خود باعث تشکیل توده ها و ضایعا سرطانی شود. HPV یکی از شایع ترین بیماری های جنسی به حساب می آید و از همین رو افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند در معرض این بیماری می‌باشند. اکثر افراد از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به HPV مبتلا می شوند. این ویروس از عوامل شایع سرطان حلق و دهان در هردو جنس می باشد.

بیش از 40 نوع ویروس HPV  شناخته شده است که انسان را آلوده می کنند و از این تعداد 15 نوع بعنوان ویروس پرخطر بای ابتلا به سرطان دهانه رحم طبقه بندی شده اند و سه نوع به عنوان ویروس های پرخطراحتمالی و 12 نوع به عنوان ویروس های کم خطر و 3 نوع نیز نامشخص از نظر میزان خطر می باشند.

طبق برآورد ها میزان شیوع عفونت HPV در بین زنان از 2تا 44 درصد متفاوت است.

انتقال HPV  از مادر آلوده :

به طور معمول این ویروس در اثر بارداری منتقل نمی شود اما در موارد نادری این بیماری می تواند از مادر آلوده به ویروس HPV به نوزاد منتقل شود و در صورت انتقال ، نوزاد با زگیل متولد می شود. این زگیل ها بر روی تار های صوتی و حنحره نوزاد رشد می کنند.

برای پیشگیری از سرطان در هردو جنس خصوصا در زنان دو روش اساسی وجود دارد: 1.غربالگری منظم ترشحات سرویکس زنان از سن 21 سالگی و پیگیری دقیق موارد غیر طبیعی   2. واکسیناسیون

بررسی عوامل مرتبط با HPV

سن :

شیوع عفونت ناشی از HPV  در زنان جوان بیشتر است و به نظر می رسد با افزایش سن کاهش میابد. مطالعات نشان داده اند که اوج شیوع عفونت در زنان زیر 25 سال می باشد. از انجایی که اکثر عفونت های HPV بلافاصله پس از شروع فعالیت جنسی رخ می دهد و گذرا هستند، زنان بالای 30 سال که HPV مثبت هستند ، کسانی هستند که ناقل دائمی هستند .

HPV درمردان:

عفونت HPV در مردان نیز شایع به نظر می رسد اما به اندازه زنان مطالعه ای بر روی آن انجام نشده است. به نظر می رسد شیوع این بیماری در مردان تا حد زیادی به کشور محل سکونت بستگی دارد. طبق تحقیقات گونه های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی(HPV)  منجر به ایجاد سرطان در آلت و مقعد در مردان می شود. ابتلا به این نوع سرطان در مردان تا حد زیادی وابسته به قدرت سیستم ایمنی آنها می باشد. مشخص شده است که ابتلا به HIV و همجنسگرایی در مردان شانس ابتلا به این ویروس را افزایش می دهد.

ریسک فاکتورهای ابتلا به این عفونت:

  1. تعداد شرکای جنسی

ثابت ترین خطر برای عفونت HPV افزایش تعداد شرکای جنسیست. همچنین هرچه فاصله زمانی بین ملاقات با شرکای جدید کوتاه تر باشد، خطر ابتلا به عفونت افزایش پیدا میکند. طبق پژوهش ها، نکته جالبی کشف شد که در میان زنان نوجوان ، افزایش میانگین بیش از 1.5سال سن در شریک مرد، باعث افزایش 2 برابری ریسک ابتلا به HPV می شود.

2.دخانیات

عفونت ناشی از این ویروس به طور مثبت با میزان سیگار کشیدن فعلی و گذشته وی مرتبط است. .

3 . استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی

ارزیابی ارتباط بین استفاده از قرص های ضدبارداری خوراکی(OC) و عفونت HPV به دلیل ارتباط قوی بین استفاده از OC و فعالیت جنسی دشوار است. نتیجه این بررسی به طور قطع مشخص نیست اما تعدادی از بررسی ها، ارتباط مستقیمی بین مصرف OC و عفونت ناشی از این ویروس کشف کرده اند.

4 .عفونت های همزمان با کلامیدیا

5. عفونت های همزمان با HIV

درمان HPV:

تا کنون درمان قطعی ای مبنی بر ریشه کن شدن ویروس HPV  از بدن پیدا نشده است اما درمان های موضعی برای از بین بردن زگیل ها و ضایعات وجود دارند همچنین ضایعات پیش سرطانی ناشی از این ویروس درصورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان هستند.

داروهای تجویز شده معمولا بصورت موضعی بر روی ضایعات استفاده می شوند.

لیزر درمانی با قطع جریان خون به زگیل ها انها را از بین می برد.(الکتروکوتز)

راه دیگر سوزانده شدن زگیل ها بوسیله جریان ضعیف الکتریسیته می باشد.

درمان های جراحی نیز یکی از راه های برداشته شدن زگیل ها از پوست می باشند.

داروهای تجویز شده توسط پزشک معمولا شامل:

سالسیلیک اسیدها، پودوفیلین، اسیدتری کلرواستیک،آلدارا و زیکلارا و سایر داروها می باشد.

نکته : نوع درمان شما بسته به میزان پیشرفت بیماری بر اساس صلاح دید پزشک میباشد.

به یاد داشته باشید که پس از برداشته شدن ضایعات پوستی از بدن، ویروس هنوز در بردن شما فعال است و می توانید آن را به سایر افراد منتقل کنید .

تشخیص HPV :

تشخیص دقیق عفونت به شناسایی نوکلئیک اسید ویروس بستگی دارد.

آزمایش بیوپسی از مناطقی که ناهنجاری دارند.

تست پاپ اسمیر برای بانوان

تست DNA

ازمایش HPNA برای تشخیص مستقل HPV.

پیشگیری :

پرهیز ازفعالیت های جنسی متعدد با شرکای مختلف

استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی: بررسی ها نشان می دهد کاندوم خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد و میتواند نقش محافظت کننده ای دربرابر زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت داشته باشد.

واکسن:

در سال های گذشته توجه زیادی به برنامه واکسیناسیون علیه HPV شده است. واکسیناسیون می تواند وسیله ای برای پیشگیری از ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم به حساب بیاید.

سن تزریق واکسن برای هردو جنس دربازه 10-12سال توضیه می شود. بهترین زمان برای تزریق این واکسن پیش از شروع تماس های جنسی می باشد چراکه در صورت آلوده بودن فرد ،واکسن تاثیر چندانی بر وی نخواهد داشت.برای افراد زیر15 سال واکسن در دو دوز با فاصله 6 ماه تزریق می شود. و برای افراد بالای 15 سال سه دوز تزریق می شود.

غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری ترشحات تناسلی

تقویت سیستم ایمنی : به این منظور میتوانید از مکملهای تقویت کننده دارای ویتامین ها A,D,C  و آهن و سلنیوم استفاده کنید.همچنین استفاده از مکمل های حاوی عصاره قارچ شیتاکه و گانودرما

خودداری از لمس زگیل یا ترشحات افراد.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6174353/

https://ce.mazums.ac.ir/article-1-380-fa.html

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1386653204003725?casa_token=OKIRqQ0JwFsAAAAA:B4stEUs3x2fLZOm8bdoyKlpKpUdHZn2kvWHu_KGJI11f7GsVECi3VAJeHdC58AcPhXjTEIqy1w

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1386653204003622?casa_token=LYVIr1cayy8AAAAA:9ul0gLMiuL-2EpTM-WUiqg2aGdSEvq30prD5HVHrgQXfXjk-4iR6aQ6yqys_JLZLK62JjhYs8w