سرطان پستان به دلیل تکثیر و رشد بی رویه سلول ها در قسمت پستان ایجاد می شود که ممکن است با نشانه های مختلفی خود را نشان دهد. این سرطان شایعترین بدخیمی در زنان در سراسر دنیا به حساب می‌آید. بطوری که 30درصد از کل سرطان ها و 15 درصد ازمرگ ومیرهای ناشی از سرطان در زنان مربوط به سرطان پستان است. در ایران نیز سرطان پستان 21.4 درصد از کل سرطان های گزارش شده را شامل می شود.این سرطان اولین علت مرگ ومیر در زنان است و بطور کلی بیماری پرهزینه ای به حساب می آید. طی دهه های اخیر سبک زندگی افراد باعث بروز بیشتر سرطان پستان در سراسر جهان شده است.

این بیماری یک بیماری چند عاملیست که تاکنون نقش عوامل مختلفی در بروز آن به اثبات رسیده است اما هنوز علت دقیق و عامل اصلی آن کشف نشده است.بر اساس مطالعات، عوامل دخیل در بروز سرطان پستان میتوانند شامل موارد زیر باشند:

ژنتیک و سابقه خانوادگی، سن بالا،تراکم بالای بافت پستان، نداشتن حاملگی ، نسبت خویشاوندی درجه 1 با افراد دارای سرطان پستان، قائدگی زیر 12سال، یائسگی پس از 54 سالگی( مطالعات نشان داده است که سطوح بالای استرادیول در پلاسما به خصوص در خانم هایی که شاخص توده بدنی بالایی دارند ویائسه هستند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهد.) ، سطح بالای هورمون های جنسی، نژاد، تماس با اشعه یونیزان، توده بدنی(هرچقدر افراد چاق تر باشند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا تر است)، سبک زندگی از نظر: ورزش کردن، رژیم غذایی، مصرف دخانیات و الکل.

با توجه به مطالعات انجام شده به اثبات رسیده است که شیردهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان موثر است و هرچه طول دوره شیردهی طولانی تر باشد خطر ابتلا به سرطان پستان کاهش پیدا میکند.

نشانه های سرطان پستان چیست؟

1.احساس کردن توده در پستان

2.احساس کردن توده زیربغل

3.خونریزی یا ترشح از نوک پستان

4.تغییر در موقعیت نوک پستان

5.تغییر در شکل و اندازه سینه

6.احساس درد در سینه و زیر بغل

7.فرورفتگی در پوست سینه

8.ظهور بثورات قرمز در پوست سینه

9.قرمزی و ایجاد حالت اصطلاحا پوست پرتقالی بر پوست سینه

10.داخل رفتن نوک سینه

سرطان پستان به دو نوع خوش خیم و بدخیم طبقه بندی میشود. توده های خوش خیم پستان به دسته های مختلفی تقسیم بندی میشوند مثل فیبروآدنوم و توده های فیبرو کیستیک که کاملا قابل درمان هستند. گاها هم ممکن است توده های خوش خیم ناشی از التهابات درون پستان باشند. توده های بدخیم پستان توده هایی هستند که امکان متاستاز و گسترش به نواحی دیگر بدن و تشکیل توده در آ« مکانها را دارند.

تشخیص سرطان پستان

بررسی ریسک فاکتور هایی که فرد در معرض آن قرار دارد تا حد زیادی میتواند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد شناسایی کند.

تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه میزان مرگ ناشی از این بیماری را در دراز مدت به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.بهترین زمان برای شناسایی این بیماری مرحله اولیه آن میباشد. محققان رویکرد های متفاوتی برای تشخیص سرطان پستان دارند ازجمله:

ماموگرافی

روشی تشخیصی برای شناسایی و تشخیص بیماری های پستان میباشد. و از اشعه های خفیف ایکس استفاده میشود و با قابل رویت ساختن بافت های داخلی پستان قابلیت تشخیص ناهنجاری های احتمالی  و یا وجود تومور را فراهم مکیند. ماموگرافی اغلب (و نه همه ) سرطان های بدون نشانه پستان را شناسایی میکند.

  • تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRi)
  • معاینه بالینی پستان:

پزشک از پدهای انگشت برای لمس ملایم پستان استفاده میکند و پستان ها را با توجه به قوام، محل هرتوده، اینکه توده به پوست چسبیده یا به بافتهای عمقی تر راه دارد و اینکه درنواحی زیر بغل احساس میشود یا خیربررسی میکند.

  • اولتراسوند (جریان ماورای صوت)

اولتراسوند در سونوگرافی های تشخیصی به منظور مشاهده بافتها ئ ارگانهای داخل بدن استفاده می‌شود.

  • تومورگرافی کامپیوتری
  • بیوپسی:

بیوپسی یک روش پزشکی به منظور نمونه برداری از بافتهای بدن است که به منظور بررسی دقیق تر از اندام گرفته میشود. سوزن وارد اندام میشود و قسمتی از بافت برداشته شده و بوسیله میکروسکوپ بررسی میشود. در موارد زیر کاربرد دارد :

تشخیص انواع سرطان ها

التهابات

عفونت ها

بیماری های پوستی

درمان

انتخاب نوع دارودرمانی در بانوان بستگی به شرایط منوپوزال (یائسگی یا عدم یائسگی) دارد. بطور کلی درمان سرطان پستان

مرحله ای که بیماری در آن قرار دارد وابسته است.

مرحله صفر:

این مرحله کارسینوم مجرا است که غیر تهاجمیست. و در 40 درصد بیماران به نوع مهاجم پیشرفت میکند . درمان این مرحله بوسیله مستکتومی(برداشتن سینه)، لامپکتومی و پرتو درمانی انجام می‌شود. اگر توده مربوط به گیرنده های استروژنی باشد، بیمار برای درمان هورمون تراپی میشود.

لامپکتومی جراحی به منظور برداشتن تومور سینه است وشامل برداشتن مقدار کمی از بافت طبیعی سینه میباشدولامپکتومی برای تومور های کوچک که در مراحل ابتدایی تشخیص داده میشوند مناسب است. لامپکتومی بافت سینه را حفظ میکند و به نوعی از نظر زیبایی شناسی برای اندام مشکلی ایجاد نمیکند.

ماستکتومی عمل جراحی برداشتن کل سینه است و  درمراحلی انجام میشود که سرطان پستان پیشرفته تر است.

مراحل تهاجمی اولیه (l,lla,llb) و مراحل پیشرفته تهاجمی  (llla,lllb,lllc)

این مراحل غیر متستاتیک هستند و دارای سه فاز درمانی هستند.

1.مرحله قبل از عمل که بوسیله درمان های سیستم درون ریز و ایمونوتراپی انجام میشود. 2.شیمی درمانی قبل از عمل ممکن است انجام شود. 3. مرحله جراحی که روش های مختلفی دارد:

در صورتی که بتوان تومور را با روشی برداشت که نتایج مناسبی از نظر درمانی و زیبایی اندام داشته باشد از روش لامپکتومی استفاده میشود.و در غیر این صورت ماستکتومی انجام میشود.

پس از عمل جراحی نیز پرتودرمانی، هورمون درمانی، ایمونوتراپی، شیمی درمانی بسته به نیاز بیمار انجام میشود. همچنین زنان یائسه پس از عمل جراحی باید بیس فسفونات مصرف کنند.

سرطان پستان متاستاتیک:

این نوع از سرطان موقتا قابل درمان میباشد اماممکن است به طور کامل ریشه کن نشود و پس از مدتی توده جدیدی در سینه و یا سایر اندامها تشکیل شود . سرطان پستان در شرایط متاستاتیک  در مرحله چهارم قرار دارد.سلول های سرطانی هنگام متاستاز دادن از بافت پستان جدا شده و همراه با جریان خون یا سیستم لنفاوی در قسمت های دیگر بدن مستقر میشوند. سرطان متاستیتیک پستان میتواند پس از متاستاز در اندامهایی مثل ریه،کبد، مغزو استخوان ها رشد کنند. بررسی ها نشان میدهد که بیشتر موارد متاستاز این نوع سرطان ، استخوان میباشد.

درمان سرطان متاستاتیک پستان با روش هایی مثل شیمی درمانی( آسیب رساندن به سلولهای سرطانی تا حد امکان. الته این روش کل سلولهای بدن را تحت تاثیر قرار میدهد)، رادیوتراپی( بیشتر برای درمان سرطان در قسمت خاصی از بدن است و بر اندام و بافتهای مجاور اثر کمتری میگذارد)، هورمون درمانی( از طریق کاهش سطح استرادیول پلاسما به درمان سرطان پستان کمک میکنند.)

پیشگیری :

1.ورزش کنید:

ورزش میزان متابولیسم استروژن را تحت تاثیر قرار میدهندو احتیاج به انجام ورزش های سنگین نیستوپژوهش ها نشان داده است زنانی که بطور مرتب پیاده روی میکنند احتمال ابتلا به این سرطان در آنها 18 درصد کمتر است.

2.قرار نگرقتن در معرض تابش اشعه ها

قرارگیری در معرض اشعه ها میتواند باعث ایجاد جهش در دی ان ای افراد شود و درنتیجه منجر به ایجاد سلولهای سرطانی شود.

3.اگر نوزاد دارید حتما دوره شیردهی را کامل کنید.

4.وعده های غذایی سالم مثل میوه و سبزیحات مصرف کنید. کاروتنوئید ها ترکیباتی موثر برای جلوگیری از بروز سرطان میباشند و در هویج و سبزیجات برگدار و فلفل قرمز وجود دارند.و استفاده از مکمل های دارویی حاوی ویتامین دی.

5. بطور مرتب ماموگرافی انجام دهید

6. مراقب هرگونه تغییرات ظاهری در بافت سینه خود باشید.