بیماری کرونا (covid-19) در سال 2020 از شهر ووهان چین شروع به گسترش کرد و در سراسر جهان پخش شد. این همه گیری باعث ایجاد ابهاماتی درباره منشا ایجاد و سیر طبیعی آن شده است. شرایط قرنطینه یک فرآیند دشوار برای افراد است و می تواند وضعیت روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. البته تحقیقات نشان داده است که جنسیت نیز در میزان ابتلا و بروز علائم موثر است. چندین تحقیق، شیوع بالاتر کوید را در مردان و خفیف بودن علائم را در آنان نشان می دهد. مشخص شده است که آندروژن ها که نوعی هورمون جنسی هستند ، نقش مهمی در پاتوژنز بیماری دارند. اکثر مردم پس از ابتلا به کرونا ریزش موی محسوسی را 2تا3 ماه پس از آن احساس می کنند. بیشتر محققان بر این عقیده اند که ریزش مو پس از کرونا در افراد بیشتر به علت اضطرابیست که بخاطر بیماری متحمل می شوند و نه بخاطر مکانیسم و تاثیر خود بیماری بر بدن. مطالعات نشان داده است که کرونا با آلوپسی آره آتا و آلوپسی آندروژنیک و تلوژن افلوویم مرتبط است، مکانیسم دقیق این عارضه مشخص نیست اما عده ای بر این باورند که ممکن است این اتفاق به واکنش های ایمنی ناشی از ویروس مرتبط باشد.

ریزش موی TE

ریزش مو پس از کرونا مشابه وضعیتی بنام  TELOGEN EFFLUVIUM  می باشد و اعتقاد بر این است که ارتباط بین کرونا و  TE مربوط به تنظیم مثبت سایتوکان های التهابی است که ممکن است باعث ایجاد کاتاژن و متعاقب آن TE شود. البته بررسی ها نشان می دهد این نوع از ریزش مو پس از کرونا در زنان بیشتر از مردان است (80.7% زنان) که ممکن است بدلیل تفاوت های جنسی در پاسخ های ایمنی باشد و اینکه زنان ممکن است بیشتر از مردان متوجه نازک شدن موهایشان شوند. TE زمانی اتفاق می افتد که فرد وارد فاز استرس زای شدید از زندگی خود شود و در این زمان رشد مقدار زیادی از موها متوقف می شود. قطعا قرنطینه و میزان مرگ و میر و شیوه زندگی پرتنش امروزی بر میزان استرس افراد موثر است.

بطور کلی ریزش مو پس از کرونا را می توان ناشی از عواملی مثل تغذیه، استرس، فعالیت ویروسی، تب و ضعف سیستم ایمنی دانست. مکانیسم ریزش مو پس از تب به این صورت است که هنگامی که دمای بدن به میزان زیادی بالا برود، سلول هایی که باعث رشد مو می شوند و به نوعی محرک رشد مو هستند تحریک شده و منجر به ریزش مو می شوند. همچنین داروهایی که برای درمان بیماری مصرف می شود ممکن است باعث بروز این عارضه در افراد شود. اکثر بیماران داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها (سفتریاکسون، آزیترومایسین ، لووفلوکساسین و...) و دارو های ضد تب و ضدانعقاد ها را مصرف می کنند.

تلوژن افلوویوم پدیده ایست که به دلایل زیر در زنان بیشتر گزارش می شود:

1.زنان بیشتر از مردان در معرض استرس های ناشی از کرونا هستند.

2.ریزش مو در زنان بعلت طول مو شایع تر است.

3. زنان بیشتر از مردان بدنبال درمان پزشکی برای ریزش موی خود می روند.

راهکارهای برطرف کردن ریزش مو پس از کرونا

  • تغذیه

تغذیه می تواند نقش بسزایی در رشد مجدد مو های از دست رفته و سلامت کلی بدن شما داشته باشد چرا که بدن بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را از راه خوراکی بدست می آورد.

تخم مرغ بدلیل داشتن پروتئین و بیوتین می تواند به رشد مو کمک بسیاری کند.

اسفناج یک سبزی بسیار پرخاصیت است که دارای مواد مغذی ای مثل آهن، فولات و ویتامین های A,C می باشد.

انواع توت ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای می باشند که از فولیکول موها در برابر آسیب محافظت می کند.

ماهی های چرب مانند قزل آلا و شاه ماهی و میگو دارای مواد مغذی مثل امگا3 هستند و مطالعات نشان داده که مصرف مکمل های امگا3 و 6 ضمن افزایش تراکم موها، باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

سیب زمینی شیرین و مواد دارای بتاکاروتن مثل هویج نیز برای سلامت مو ها مفید هستند.

  • مکمل ها

مواد مغذی ای که به رشد مو ها کمک می کنند کدام اند؟

یکی از راه های افزایش تراکم موها و جلوگیری از ریزش مو استفاده از قرص ها و مکمل هاست. توجه داشته باشید که مکمل هایی که مصرف می کنید حتما دارای ویتامینها و مواد مغذی زیر باشند:

  1. ویتامین A

ویتامین A برای تولید سبوم سر که پوست کف سر را مرطوب نگه داشته و به رشد مو کمک می کند، بسیار ضروری است . توجه داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد این ویتامین می تواند خطرناک باشد.

  1. ویتامین B

ویتامین B به تشکیل بیشتر گلبولهای قرمز برای خون رسانی بیشتر به پوست کف سر کمک می کند.

  1. ویتامین E

این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و به سلامت و رشد مو کمک زیادی می کند.

  1. ویتامین D

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D3 با تحریک فولیکول‌های مو در رشد مو موثر است.

  1. آهن

آهن ماده ای بسیار مفید و  ضروری برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد موها می باشد. با توجه به شیوع گسترده کم خونی در کشور، مصرف مکملهای آهن بسیار توصیه می شود. کم خونی ارتباط مستقیمی با ریزش مو و کم پشتی موها دارد.

  1. زینک

زینک در ترمیم و باز سازی موهای از دست رفته به علت بیماری کرونا نقش بسزایی دارد، پس مصرف آن را جدی بگیرید.

  • مزوتراپی

یک روش تهاجمی که درآن مواد مغذی و مورد نیاز برای رشد مو بوسیله سرنگ به پوست سر تزریق می شوند که معمولا تزریق باید بین 8-15 جلسه انجام شود. این روش پاسخگویی مناسبی دارد و از معایب آن می توان به هزینه بالا و درد آن اشاره کرد.

  • رزماری

این روغن در افزایش گردش خون پوست کف سر موثر بوده و می تواند باعث بهبود رشد موهایتان گردد.

  • آمینو اسید

قطعا نام پروتئینی به نام کراتین به گوشتان خورده است. این مولکول اصلی ترین پروتئینیست که در تار مو وجود دارد. پس مصرف مواد پروتئینی می تواند در سلامت موهای شما بسیار موثر باشد.

تحقیقات نشان داده است که بطور کلی موهای از دست رفته بواسطه بیماری کرونا بعد ازمدت حدودا نه ماه الی یک سال دوباره شروع به رشد کردن می کنند. البته تاثیر میزان قدرت سیستم ایمنی بدن شما  و رژیم غذایی مناسب را نمی توان نادیده گرفت. شما می توانید با استفاده از راهکار های ذکر شده و پیش گرفتن شیوه زندگی سالم و کم استرس تر به روند بهبودی خود کمک کنید .

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8209856/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8860672/

https://link.springer.com/article/10.1007/s11845-021-02754-5