میل جنسی تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی است. اما می تواند تحت تاثیر داروها و شرایط پزشکی نیز قرار بگیرد.بسیاری از داروهای تجویزی و مواد مخدر مثل داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد فشارخون، مسدود کننده های گیرنده آدرنرژیک، داروهای ضد روان پریشی و مواد افیونی می توانند بر میل جنسی تاثیر منفی بگذارند و نعوظ، ارگاسم، انزال و سایر موارد را مهار و یا دچار اختلال کنند. از طرفی بسیار از ترکیبات و و داروها هستند که بر عملکرد جنسی افراد تاثیر مثبت گذاشته و آن را تقویت می کنند و امروزه نیز در غالب تقویت کننده های میل جنسی، لذت و رفتار جنسی استفاده می شوند.امروزه استفاده از دارو های روان گردان در طول مقاربت رواج پیدا کرده که با توجه با آثار مخرب این مواد، مصرفشان به هیچ وجه توصیه نمیشود.

امروزه تخمین زده می شود که اضطراب عملکرد جنسی میتواند بین 9-30 درصد منجر به اختلال نعوظ در افراد شود.  با گذشت زمان و پیشرفت علم، صنعت داروسازی محصولات جدیدی را تحت عنوان قرص های تقویت کننده عملکرد جنسی وارد بازار کرد که با استقبال گسترده افراد روبرو شد و توانست تاثیر زیادی  عملکرد افرادی که در این زمینه دچار مشکل بودند بگذارد. به طور کلی قرص های جنسی نامیست که مردم به قرص هایی که در ارتباط با مشکلات جنسیشان مصرف می کنند میدهند.قرص های جنسی معمولا داروهایی هستند که توسط پزشک تجویز و توصیه می شوند اما قرص های گیاهی بدون مجوزی هم وجود دارند که بدون نسخه به فروش می رسند. عملکرد این قرص ها ثابت شده نیست و اطلاعات درستی مبنی بر ایمن بودنشان نیز در دست نیست.

داروهای خوراکی اولین خط درمان برای اختلال نعوظ حساب می شوند و برای این دسته از افراد به خوبی کار کرده و عوارض جانبی کمی هم دارند. قرص های سیلدنافیل یا ویاگرا، واردنافیل یا استاکسین و اوانافیل داروهای خوراکی هستند که با افزایش اثرات اکسید نیتریت ( ماده شیمیاییست که بدن شما آن را تولید می کند)  وظیفه آرامسازی و شل کردن عضلات آلت تناسلی را برعهده دارد. این ماده جریان خون را در آلت تناسلی افزایش داده و به شما امکان می دهد تا بتوانید در پاسخ به تحریکات جنسی نعوظ داشته باشید.

تفاوت قرص های جنسی با یکدیگر در چه مواردیست؟

اگرچه قرص های جنسی به روش های مشابهی کارمی کنند اما هر داروی خوراکی ترکیبات شیمیایی متفاوتی با داروی دیگر دارد. این تفاوت ها بر نحوه عملکرد هردارو تاثیر میگذارد مثل سرعت اثر گذاری و طول اثر دارو و همچنین عوارض جانبی احتمالی. پزشک وظیفه دارد عوارض جانبی و تداخلات داروهایی که مصرف می کنید را با قرص های جنسی درنظر بگیرد و بهترین نوع آن را متناسب با شرایط شما تجویز کند.

دسته بندی قرص های جنسی:

طبق دسته بندی های جدید ، قرص های جنسی را میتوان بر اساس افزایش قدرت (اثر بخشی نعوظ در مردان) ، لذت جنسی یا میل جنسی به سه دسته طبقه بندی کرد.

مواد تقویت کننده جنسی معمولا از طریق مسیر اکسید نیتریک باعث اتساع عروق می شوند. از عوارض این دسته از قرص های جنسی میتوان به کاهش فشار خون و آثار منفی قلبی عروقی اشاره کرد.

مواد افزایش دهنده لذت جنسی باعث افزایش حجم و روان شدن مخاط تناسلی می شوند و درنتیجه باعث افزایش حس لذت میشوند مثل کانتاریدین.

مواد تقویت کننده میل جنسی غلظت انتقال دهنده های عصبی خاص مثل مسیر های دوپامینرژیک و سروتونرژیک و یا هورمون های جنسی مثل تستسترون و هورمون های هیپوفیزی را  در سیستم عصبی مرکزی تغییر می دهند.

شرایط و زمان مصرف قرص های جنسی:

سیلدنافیل (ویاگرا)

این دارو زمانی موثر است که یک ساعت قبل از رابطه جنسی و با معده خالی مصرف شود. اگر اختلال نعوظ خفیف تا متوسط دارید، این دارو برای مدت چهار تا پنج ساعت و بیشتر موثر می باشد.

واردنافیل ( لویترا، استاکسین)

این دارو همچنین زمانی موثر است که یک ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شود و میتوان آن را با یا بدون غذا مصرف کرد. به یاد داشته باشید که یک وعده غذایی پرچرب میتواند از جذب سریع این دارو جلوگیری کند.

اگر اختلال  نعوظ خفیف تا متوسط دارید واردنافیل برای چهار تا پنج ساعت و بیشتر میتواند موثر واقع شود. نوع جدید تر این دارو که روی زبان حل می شود ممکن است سریع تر از قرصی که میبلعید اثر بگذارد.

تادالافیل (سیالیس)

این دارو با یا بدون غذا حدود یک تا دوساعت قبل از رابطه جنسی مصرف می شود . این قرص جنسی تا 36 ساعت موثر می باشد. شما میتوانید آن را در دوز کم روزانه و یا دوز های بزرگتر در صورت نیاز مصرف کنید.

آوانافیل (stendra)

این قرص جنسی قبل یا بعد از غذا 30 دقیقه قبل از شروع رابطه جنسی بسته به دوز تجویزی مصرف می شود. و تاثیر آن معمولا تا شش ساعت ماندگار است.

از آنجایی که این داروها تقریبا به طور مشابه اثر می کنند، بزشکان توصیه می کنند که انتخاب قرص جنسی بر اساس ترجیحات شما از جمله دسترسی، هزینه، طول اثردارو و عوارض باشد.

چه زمانی ممکن است قرص های جنسی خطرناک باشند؟

قبل از مصرف هرداروی جنسی ای برای اختلالات نعوظ با پزشک خود مشورت کنید. قرص های جنسی ممکن است خطرناک واقع شوند و یا بی تاثیر باشند اگر شما مبتلا به هیاپوتانسیون یا فشارخون بسیار پایین باشید و یا بیماری شدید کبدی و کلیوی داشته باشید که نیازمند دیالیز باشید.                                                     

 عوارض مصرف قرص های جنسی:

 اکثر مردانی که از قرص های جنسی استفاده می کنند از عوارض جانبی رنج می برند که میتواند شامل موارد زیر باشد:

گرگرفتگی

سوهاضمه

سردرد

تغییرات بینایی مثل حساسیت به نور یا تاری دید و رنگ آبی بینایی

به ندرت ممکن است عوارض جانبی جدی تری رخ دهد مثل :

کاهش شنوایی

کاهش بینایی

برخی از آقایان بعد از مصرف قرص های جنسی دچار از دست دادن ناگهانی شنوایی یا بینایی شده اند. با این حال هنوز مشخص نیست که علت آن مصرف قرص های جنسی بوده و یا ناشی از یک بیماری زمینه ای بوده است. اگر از قرص های جنسی استفاده می کنید و احساس کردید موارد بالا در حال رخ دادن در بدن شماست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نعوظی که خودبخود از بین نمیرود:

این وضعیت نادر که پریاپیسم نامیده می شود میتواند دردناک باشد و برای جلوگیری از آسیب به آلت تناسلی شما نیاز به درمان دارد. اگر نعوظی دارید که بیشتر از چهار ساعت طول میکشد به دنبال مراقبت های بهداشتی باشید.

هنگام خرید قرص های جنسی بصورت اینترنتی به چه مواردی توجه کنیم؟

درمان اختلالات نعوظی یک تجارت بسیار بزرگ است و کلاهبرداری های بسیار زیادی از این طریق انجام می شود. اگر از طریق اینترنت قرص جنسی میخرید

بررسی کنید که آیا آن داروخانه آنلاین قانونی است یا خیر. مثلا اگر هیچ راهی برای تماس تلفنی با آن داروخانه وجود ندارد و یا اگر قیمت ها خیلی پایین به نظر میرسد هرگز از این قبیل سایت ها خرید قرص جنسی را انجام ندهید.

و در پایان به عنوان نکته آخر اضافه میکنیم که : فریب داروی ویاگرای گیاهی را نخورید . هرگز داروهایی را که ادعا میکنند گیاهی و یا داروهای بدون نسخه ای برای درمان اختلالات نعوظ هستند را خریداری نکنید. اینها جایگزین موثری برا قرص های جنسی نیستند و بعضا حاوی مواد مضری هستند که میتواند برا بدن زیان آور باشند.

مکمل های مخصوص آقایان فراوانی وجود دارد که میتوانند موجب افزایش میل جنسی،رفع اختلال نعوظ و تنظیم سطح تستسترون می شود.این مکمل ها اغلب حاوی جینسینگ،ال آرژنین،کوکیوتن،انواع ویتامین و آمینواسید می باشند.

منابع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2050052115301360

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7602496/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/erectile-dysfunction/in-depth/erectile-dysfunction/art-20047821