ال تیانین یک اسید آمینه است که بطور عمده در چای سبز و چای سیاه یافت می شود. گفته می شود این ترکیب در برخی قارچ ها هم یافت می شود. تیانین یک آمینواسید غیرپروتئینی است و تصور می شود یک ترکیب خوش طعم در برگ چای باشد. بین 1 تا 2 درصد از وزن چای خشک را تشکیل میدهد .(حدودا 25- 60 میلی گرم در 200 میلی لیتر چای) . ال تیانین یکی از ایزومر های تیانین به حساب می آید. طبقه پژوهش ها مشخص شده است که ال تیانین از سد خونی مغزی عبور می کند.و در عرض 30 دقیقه میتواند مستقیما برروی مغز تاثیر بگذارد.

فواید ال تیانین چیست؟

ال تیانین ترکیبیست که بیشتر برای کمک به آرامش افراد شناخته شده است اما فواید بالقوه دیگری برای سلامتی دارد از جمله:

تسکین اضطراب و استرس

نوشیدن یک فنجان چای داغ می تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری کنید تحقیقات نشان میدهد که نوشیدن یک فنجان چای بواسطه وجود ترکیب ال تیانین در آن ،نه تنها ذهن را آرام میکند بلکه این کار را بدون ایجاد خواب آلودگی در شما انجام میدهد. طبق مطالعه ای که در مجله روانپزشکی بالینی منتشر شده است ، تحقیقی بر روی افراد دارای اسکیزوفرنی یا اختلالات اسکیزو افکتیو انجام شد و دریافتند که ال تیانین باعث کاهش اضطراب و بهبود علائم می شود.

افزایش تمرکز

ال تیانین همراه با کافئین میتواند به افزایش تمرکز و توجه شما کمک کند. طبق یک مطالعه مشخص شده است که ترکیب ال تیانین و کافئین به گروهی از بزرگسالان جوان کمک کرد تا در انجام کارهای سخت  و پیجیده تمرکز بهتری داشته باشند. شرکت کنندگان در این مطالعه نیز به طور کلی احساس هشیاری و خستگی کمتری داشتند.

تقویت سیستم ایمنی

برخی تحقیقات نشان میدهد که ال تیانین ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد . همچنین یک مطالعه که در مجله beverages به چاپ رسیده است بیان میکند که ال تیانین میتواند به کاهش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. همچنین چای سبز که سرشار از آنتی اکسیدان ها و ال تیانین می باشد میتواند در پیشگیری از آنفولانزا موثر باشد. مطالعه دیگری نشان میدهد که ال تیانین میتواند به بهبود التهاب در دستگاه گوارش و به خصوص روده ها کمک کند. اما همچنان در این زمینه تحقیقات گسترده تری در حال انجام است

درمان سرطان و تومورها

ال تیانین همچنین با تقویت اثرات ضد توموری برخی از داروهای شیمی درمانی مرتبط است. به دلیل همین یافته های امیدوار کننده محققان امیدوارند که ال تیانین میتواند به بهبود توانایی شیمی درمانی در مبارزه با سرطان کمک کند. اگر چه شواهد قطعی ای مبنی بر اینکه چای از سرطان جلوگیری می کند وجود ندارد اما بررسی ها نشان میدهد افرادی که چای بیشتری مینوشند نسبت به سایرین کمتر دچار سرطان می شوند.محققان در یک مطالعه دریافتند که زنانی که مبتلا به سرطان تخمدان بودند و در روز یک فنجام چای سبز مینوشند نسبت به افرادی که این کار را نمیکردند طول عمر بیشتری  داشتند.

مطالعه دیگری که برروی افرادی که چای مینوشیدند در مقایسه با افرادی که چای نمینوشیدند نشان داد که زنانی که چای سبز مینوشند 32 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پانکراس قرار میگیرند.

مدیریت فشار خون

ال تیانین ممکن است برای کسانی که فشارخون را در موقعیت های استرس زا افزایش میدهد مفید باشد. یک مطالعه نشان داد افرادی که معمولا فشارخون بالاتری را پس از انجام کارهای ذهنی خاص تجربه می کنند، ال تیانین کمک میکند تا کمتر دچار افزایش فشار خون شوند و همچنین محققان در همین مطالعه ثابت کرده اند که کافئین اثر مشابه اما با سودمندی کمتری دارد. برخی از تحقیقات نشان میدهند که ال تیانین میتواند برای خواب خوب شب مفید باشد که میتواند به این دلیل باشد که به تقویت آرامش کمک میکند. محققان در یک مطالعه دریافتند که دوزهای 250 میلی گرم و 400 میلی گرم ال تیانین خواب را در حیوانات و انسان ها بهبود میبخشد. همچنین نشان داده شده است که 200 میلی گرم ال تیانین به کاهش ضربان قلب در حالت استراحت کمک می کند و به توانایی آن در تقویت آرامش اشاره میکند. ال تیانین همچنین میتواند به پسرانی که دچار اختلال کبود توجه و بیش فعالی  ADHD هستند کمک کند تا خواب بهتری داشته باشند. طبق تحقیقی که انجام شد مشخص شده است که ال تیانین میتواند به کودکان کمک کند خواب بهتر و طولانی تری داشته باشند اما شایان توجه است که بدانید ایمن بودن و آثار سو جانبی ال تاینین برای کودکان هنوز مورد بحث است و نتایج قطعی ای درباره این موضوع در دسترس نیست.

همچنین ال تیانین میتواند کیفیت خواب را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بهبود ببخشد.

کاهش وزن

مصرف قرص ال تیانین به عناون بخشی از یک رژیم غذایی کنترل شده کم کالری میتواند با کاهش دادن اشتها باعش کاهش وزن شود.

خطرات و عوارض جانبی ال تیانین

هیچ عارضه جانبی تایید شده و مستقیمی از مصرف ال تیانین وجود ندارد. به طور کلی نوشیدن چای و مصرف مکمل های حاوی ال تیانین بی خطر است اما مهم است که توجه داشته باشید که سازمان غذا و دارو FDA مکمل ها را تنظیم نمیکند و تولید کنندگان ان محصولات مسئولیت اطمینان از ایمن بودن این محصولات را برعهده دارند. با این حال اگرچه برخی تحقیقات نتایج امیدوار کننده ای را برای خواص ضد توموری ال تیانین نشان میدهند اما چای های حاوی این اسید آمینه میتوانند دارای مواد دیگری نیز  باشند که برای افرادی که تحت درمان برای بیماری سرطان هستند مفید نباشند. مثلا پلی فنل موجود در چای سبز میتواند اثربخشی داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد. به همین دلیل مهم است افرادی که تحت درمان با داروهای شیمی درمانی هستند قبل از قرار دادن چای سبز در برنامه غذایی خود با پزشکشان مشورت کنند.

درحالیکه عوارض جانبی خاصی برای مصرف ال تیانین گزارش نشده است، به دلیل محتوای کافئین مصرف مقادیر زیاد چای سبز میتواند منجر به موارد زیر شود:

حالت تهوع

ناراحتی های معده

تحریک پذیری

زنان باردار یا شیرده نیز باید میزان نوشیدن چای خود را محدود کنند تا از مصرف بیش از اندازه کافئین جلوگیری کنند.

به طور کلی بهتر است در هرسنی درباره مصرف چای با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

چند توصیه برای دوز ایمن ال تیانین

از آنجایی که هیچ تحقیق قطعی درباره این مسئله وجود ندارد، دوز ایمن ال تیانین هم شناخته شده نیست. اما اگر چای مینوشید پیروی کردن از دستورات کلی مصرف کافئین میتواند مفید باشد. برای کسانی که مکمل ال تیانین مصرف میکنند بهتر است برای راهنمایی در باره دوز مفید با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

مکمل ال تیانین امروزه در بازار به صورت قرص های 100 میلی گرمی موجود است و به عنوان یک مکمل برای مدیریت استرس و بهبود عملکرد  قلب و عروق به فروش میرسد.

منابع:

https://www.attivosmagisttrais.com.br/biblioteca-prosleep/02.pdf

https://www.healthline.com