ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که افراد به مقدار کم به آن ها نیاز دارند اما همین مقدار کم برای بدن بسیار ضروری می باشد. بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن از طریق غذا تامین می شود زیرا بدن آن ها را تولید نمی کند یا بسیار کم تولید می کند. ویتامین ها در سوخت و ساز بدن نقش مهمی ایفا می کنند و همچنین عملکرد آن ها در اعمال حیاتی بدن بسیار مهم است . به طور کلی هرنوع ویتامین می تواند نقش خاصی در بدن ایفا کند اما باید بدانید که مصرف بیش از اندازه یا کمتر از حد نیاز برای سلامتی شما آسیب زننده محسوب می شود. امروزه ویتامین ها به شکل ها و اندازه های مختلفی در بازار موجود هستند.

به طور کلی دو فرم ویتامین وجود دارد.

  1. ویتامین های محلول در آب

ویتامین های C , B . همانطور که از اسم آن ها پیداست این ویتامین ها در آب حل می شوند . اگر مصرف روزانه این ویتامین ها بیش تر از مقداری باشد که بدن به آن احتیاج دارد، مقدار مازاد آن از بدن دفع می شود. کمبود این ویتامین ها اثرات خود را به سرعت در بدن نمایان می کنند.بنابراین باید حتما به میزان مصرفی آن ها در رژیم خود دقت کنید.

  1. ویتامین های محلول در چربی

ویتامین A,D,E,K .  این ویتامین ها در چربی حل می شوند . مقادیر مازاد نیاز بدن از بدن دفع نشده و در بدن به خصوص در کبد ذخیره می شوند. آثار منفی ناشی از کمبود این ویتامین ها خود را دیرتر در بدن نشان میدهند.

 برخی از افراد هستند که از مصرف ویتامین ها اجتناب می کنند زیرا بر این باورند که ویتامین ها باعث افزایش اشتهای آن ها و در نتیجه چاقی می شود. در همین ابتدا باید گفت که ویتامین ها به طور مستقیم نمیتوانند باعث چاقی شما شوند زیرا کالری بسیار کمی دارند. از سوی دیگر کمبود ویتامین ها ممکن است منجر به اثرات نامطلوب بر وزن افراد شود.در مطالعه ای مشخص شد زنانی که کمبود ویتامین D داشتند در مقایسه با زنانی که مقدار مناسبی از ویتامین D در بدن خود داشتند بیشتر در معرض چاقی بودند. از سوی دیگر افرادی که دارای کمبود ویتامین B12 هستند، ممکن است پس از پر کردن این شکاف تغذیه ای باعث افزایش وزن شوند. این موضوع به این دلیل است که کمبود ویتامین B12 می تواند افزایش اشتها شود. نکته ای که درباره چاق شدن در اثر ویتامین B12 وجود دارد این است که سطح نرمال ویتامین B12 با سطح سروتونین مغز در ارتباط است وو سروتونین از این جهت باعث می شود تا هنگام غذا خوردن اشتها محدود شود و همین مکانیسم باعث تعادل وزن می شود پس در صورتی که ویتامینB12 کم شود سروتونین هم کم شده و متعاقب آن اشتهای فرد زیاد شده و باعث چاقی می شود. مرتبط است و یک رژیم غذایی سالم باید دارای تمامی مواد مغذی در خود باشند اما به دلیل اینکه اغلب مردم دارای رژیم های غذایی ناسالمی هستند ، مصرف مکمل های مولتی ویتامین در کنار رژیم های غذایی به افراد توصیه می شود.همچنین توصیه می شود به منظور پیشگیری از عوارض ناخواسته، دوز توصیه شده حفظ شود.

نکته دیگری که درباره چاقی و عملکرد ویتامین ها مهم است عملکرد آن بر متابولیسم بدن است. متابولیسم شما سرعت سوزاندن کیلوژول های بدن را تنظیم می کند که به دلیل این تاثیر بر متابولیسم بدن تناسب اندام از این طریق حفظ می شود.

اگر فردی هستید که مولتی ویتامین مصرف می کنید به دلیل اینکه غذای سالمی مصرف نمی کنید، کم تحرک هستید یا به دلیل داشتن رژیم غذایی محدود ممکن است این رفتار ها باعث افزایش وزن شما شوند نه مصرف مولتی ویتامین. شما میتوانید مولتی ویتامین مناسب خود را پیدا کنید اما به یاد داشته باشید که ویتامین ها باید مکمل یک سبک زندگی سالم باشند نه جایگزین آن.

اما در ادامه قصد داریم برخی ویتامین های چاق کننده یا ویتامین هایی که ممکن است باعث افزایش وزن شما شوند و به افرادی که علاقه مند به افزایش وزن هستند کمک کنند را معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که ویتامین ها نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند و استفاده صحیح از آن ها نباید باعث افزایش وزن در شما شوند اما با این حال مصرف آن ها همراه با بعضی مواد مغذی دیگر و در شرایط خاص ممکن است نتیجه را تغییر دهد.

ویتامین A

تحقیقات نشان داده است که زنانی که سعی در افزایش وزن داشته اند نتایج مثبتی را پس از مصرف ویتامین A  نشان داده اند.ویتامین A از رشد سلولی و محافظت از اندام های بدن حمایت میکند. ویتامین A به دو شکل غذایی برای انسان به نام های پیش ساخته و پروویتامین وجود دارد. ویتامینA از پیش ساز محصولاتی مثل ماهی یا گوشت و جگر تولید می شود. بتاکاروتن از دسته پروویتامین است و مهمترین شکل ویتامینA را ارائه میدهد. بتاکاروتن معمولا در غذاهای گیاهی وجود دارد و بدن میزان دریافتی از بتاکاروتن را به ویتامینA تبدیل میکند.

ویتامین B

در برخی موارد افرادی که با کمبود آهن و ویتامین Bدست و پنجه نرم می کنند با اختلالات خوردن یا افزایش وزن مواجه میشوند. افزایش مصرف ویتامین  B میتواند وزن را به سطح متعادل تری برساند. فولات که شکل طبیعی ویتامینB را ارائه میدهد به یک ماده مغذی مهم برای افزایش وزن تبدیل شده است. مصرف منظم ویتامینB باعث افزایش سطح انرژی و توان عضلانی شود. کمبود آهن میتواند به راحتی با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی تعادل وزن شما را مختل کند. در صورت تکمیل کردن رژیم غذایی خود با ویتامین B میتوانید سطح انرژی خود را تا میزان خوبی بهبود ببخشید. در صورت عدم استفاده و کمبود زیاد این ویتامین شما مستعد اضافه وزن و اختلالات خوردن می شوید. توجه داشته باشید که مدیریت مصرف مواد غذایی و عادات غذایی شما در طول مصرف اضافی ویتامین B  بسیار مهم میباشد.

ویتامین C

ویتامین C هم میتواند به عنوان یکی از ویتامین های چاق کننده به حساب بیاید . از این جهت که این ویتامین میتواند سرعت متابولیسم بدن را کاهش دهد که همین موضوع میتواند باعث اضافه وزن شود. اگر فردی هستید که بشدت دنبال افزایش وزن هستید میتوانید از این ویتامین برای افزایش آسان وزن استفاده کنید. ویتامین C بعنوان آنتی اکسیدان و یکی از ایمن ترین مکمل ها شناخته می شود. زمانی که سلول ها نمیتوانند به مولکول های چربی دسترسی پیدا کنند بدن دچار خستگی می شود و بر سطوح متابولیسم تاثیر میگذارد. مصرف ویتامین C باعث می شود تا غلظت کارتینین کاهش پیدا کند و چربی در بدن تجمع پیدا میکند.

ویتامین D

برخی از شواهد نشان داده اند که استفاده از ویتامین D میتواند باعث افزایش وزن در برخی از گروه های جمعیتی شود. بسته به سطح سلامتی شما مصرف مکمل ویتامینD ابتدا باعث متعادل شدن وزن و سپس افزایش آن شود. ویتامین D به بدن فرصت میدهد تا مقداری چربی اضافی که بدن برای سالم ماندن به آن نیاز دارد را فرموله کند. جذب ویتامین D باعث تقویت ساختار استخوانی می شود. مطلعات مختلف نقش مهم ویتامین D را در مدیریت وزن و بهبود سلامتی ایفا می کند. مصرف منظم مکمل بویژه در زنان بین 50 تا 70 سال بسیار حیاتیست. ویتامینD در توانایی جذب کلسیم و افزایش استحکام ساختار های استخوانی نقش دارد. مصرف روزانه ویتامین D به ویژه در افراد مسن بسیار حائز اهمیت است. طبق مجله علوم تغذیه، ویتامین D و تأثیر آن نیاز به مصرف مداوم دارد. استفاده از آبمیوه های غنی شده باعث افزایش ویتامین D2 و D3 می شود.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3932423/

https://phentermineclinics.net/4-vitamins-that-cause-weight-gain/

https://www.shoptize.com

https://www.unilab.com.ph